[x] Menu Principale

[x] Info Utente
Benvenuto Anonimo

Nickname
Password
(Registrati)

[x] Floating Sarod

[x] Discografia

[x]

[x] Visite

40048268
pagine viste dal
1 Settembre 2007

noggrann studie
Nuovo Topic   Rispondi   Pagina Stampabile    Indice del forumNadaYoga
Autore Messaggio
Labi1995
Newbie


Registrato: Mag 07, 2018
Messaggi: 595

MessaggioOggetto: noggrann studie
Inviato: 01-03-2019 3:59:33
Rispondi citando

I mitt tidigare inl?gg delade jag mina tankar om den aktuella debatten om k?rform och skodon - det h?r inl?gget utl?stes genom att l?sa kommentarerna om Christopher McDougalls senaste artikel i New York Times Magazine. Nike Air Max 90 Damskie Ett antal kommenterare kritiserade McDougall f?r att basera sin artikel p? n?gra enskilda anekdoter (hans egen personliga historia ing?r). Flera personer bad om det vetenskapliga "beviset" att barfota-l?pande form ?r b?ttre, bortse fr?n det faktum att detta var en popul?r tidningsartikel och inte en peer reviewed journalartikel (och att flera anm?rkningsv?rda forskare citerades - till exempel Benno Nigg) Jag kommer att undvika specifik h?nvisning h?r till NY Times artikeln som andra har gjort s? djupt (t.ex. det h?r inl?gget av Alex Hutchinson). Snarare f?rtj?nar konstanten fram och tillbaka om Adidas Ultra Boost Femme vetenskap vs anekdot lite kommentarer, och s? vill jag dela n?gra av mina tankar om denna mer allm?nna fr?ga. Anecdotes har v?rde. Nej, anekdoter ?r inte detsamma som en kontrollerad vetenskaplig studie, och anekdotens pluralitet ?r inte Nike Dunk SB Low Donne ett faktum. Men anekdoter ?r exempel d?r n?got har (eller inte har) fungerat f?r en individ. N?gon f?rs?ker n?got, s?ger en viss sko, och de ser en positiv f?rdel. Betyder detta att varje person kommer att f? samma f?rdel av att prova den skon? Nej, men f?r m?nniskor som lider av en liknande kronisk skada, kan anekdotiska rapporter om positiva experiment vara till stor hj?lp. Hur ofta har du gett r?d till en medhj?lpare i n?d? Om en v?n fr?gar dig hur du ?vervann din egen kamp med ITBS eller plantar fasciit, skulle du helt enkelt s?ga "Jag s?ger inte dig eftersom det inte finns n?gon vetenskaplig Nike Air Max 90 Essential Femme studie som visar att mitt tillv?gag?ngss?tt ?r b?st." Tvivelaktigt. Vi l?pare delar hela tiden vad som fungerar och fungerar inte bland v?rt samh?lle, oavsett om det handlar om skador, tr?ningsmetoder eller vilken ras som b?st drivs f?r en www.lavolailles.fr BQ. Det ?r det som g?r det l?pande samh?llet s? pulserande och en s?dan fantastisk grupp att vara en del av. ?ven om de kanske inte anses vara lika v?rdefulla som randomiserade, kontrollerade experiment, spelar anekdoter en viktig roll ?ven i vetenskap och medicin. Fallstudien ?r ett klassiskt inl?rningsverktyg i medicinska skolor, och klinikerna ?r ofta beroende av tidigare, personlig erfarenhet av "vad som fungerar" f?r att utforma behandlingsplaner f?r en viss patient, och fallrapporter publiceras vanligtvis i medicinsk litteratur (h?r ?r en ny p? effekten av modstr?ckning mot kn?v?rk hos 3 patienter). Personlig och klinisk erfarenhet bygger p? grunden till anekdoter, och att rabatt p? denna verklighet ?r ett misstag. Allt detta ?r sagt ?r det ocks? viktigt att inte ta l?rdomar fr?n anekdoter och till?mpa dem alltf?r i stor utstr?www.goulvenbazire.frckning. Bara f?r att n?got fungerade bra f?r en person betyder det inte att Adidas ZX Flux Femme det kommer att fungera bra f?r alla. Ska alla g? ut och springa p? deras framsida under alla omst?ndigheter? Nej, absolut inte. F?r vissa m?nniskor ?r detta f?rmodligen ett recept p? katastrof (t ex kvinnor som b?r h?ga klackar hela dagen), och till och med p? 1950-talet hamnade marathoners inte typiskt p? deras framsida - mycket f? maratonl?pare ?r sanna f?reg?ngare. Att ta reda p? hur bred anekdotisk erfarenhet ?r d?r vetenskaplig studie kommer in i spel. Vi observerar att vissa ingrepp fungerar genom anekdotiska svar, och g?r noggrann kontrollerad testning f?r att se hur stort det h?r svaret intr?ffar vid replikering av samma ingrepp hos olika individer. Kanske den anekdotiska f?rdelen var en fluke, kanske inte. Men b?de anekdot och kontrollerad, noggrann studie har en roll i vetenskap och medicin. Kontrollerade studier ?r av www.artealjabiri.de stort v?rde, men deras till?mpning har gr?nser. Betr?ffande mina tankar h?r ?r tv? citat som Steve Magness nyligen postade till twitter:
"Om du r?der eller behandlar individer enligt de genomsnittliga effekterna, kan du g?ra fel" via Evolution i 4 dimensioner "Medelv?rden maskerar individuell variation - det ?r hela punkten i ett genomsnitt." Problemet med vetenskapliga studier, som jag har diskuterat tidigare p? den h?r bloggen, ?r det alltf?r ofta de j?mf?r gruppmedlemmar. L?t oss s?ga att vi tog 90 nya l?pare och slumpm?ssigt tilldelade dem till Nike Pegasus, Nike Free 3.0 eller Vibram Fivefingers (30 i varje grupp).
Torna in cima
Profilo
Mostra prima i messaggi di:   
Nuovo Topic   Rispondi   Pagina Stampabile    Indice del forumNadaYoga Tutti i fusi orari sono GMT
Pagina 1 di 1


Vai a:  
Non puoi inserire nuovi Topic in questo forum
Non puoi rispondere ai Topic in questo forum
Non puoi modificare i tuoi messaggi in questo forum
Non puoi cancellare i tuoi messaggi in questo forum
Non puoi votare nei sondaggi in questo forum
Non puoi allegare file in questo forum
Non puoi scaricare il file da questo forum



© 2016 Riccardo Misto - Nada Yoga Musictherapy - P.I.04622290288
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy
includes/cmsinit.incincludes/functions/language.php